Hoe lang gaat een implantaat mee?

Archive

  1. Hoe lang gaat een implantaat mee?

    Reacties uitgeschakeld voor Hoe lang gaat een implantaat mee?

    Een implantaat gaat (bijna) altijd levenslang mee, maar soms gaat een implantaat toch verloren. De reden hiervoor kan zijn dat het implantaat niet goed vastgroeit in het kaakbot, in dat geval plaatsen wij onder garantie een nieuw implantaat.

    Daarnaast kan een implantaat verloren gaan door ontsteking nadat het implantaat eerst goed is vastgegroeid. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat u het implantaat goed schoonhoudt en dat u regelmatig op controle komt bij uw eigen tandarts of mondhygiëniste. Onze mondhygiëniste kan daarnaast u ook ondersteunen en adviezen geven over het reinigen en onderhouden van uw gebit en implantaten.

  2. Kan er bij iedereen een implantaat geplaatst worden?

    Reacties uitgeschakeld voor Kan er bij iedereen een implantaat geplaatst worden?

    Ja, bij bijna iedereen kan een implantaat geplaatst worden. Een enkele keer zijn er situaties in de mond die maken dat een behandeling voor een implantaat wordt afgeraden. Een alternatieve behandeling wordt dan met u besproken. 

  3. Ik gebruik bloedverdunners of andere medicatie. Kan de behandeling dan doorgaan?

    Reacties uitgeschakeld voor Ik gebruik bloedverdunners of andere medicatie. Kan de behandeling dan doorgaan?

    Dit is afhankelijk van het type bloedverdunner. De meeste bloedverdunners kunnen door gebruikt worden bij een behandeling in de mond.

    Tijdens het eerste consult brengen we uw medicijngebruik in kaart, het is handig om daarom een overzicht van uw medicatiegebruik mee te nemen (dit kunt u ophalen bij uw apotheek). We zullen bij het eerste consult u adviseren over het wel of niet stoppen van de bloedverdunner voor de behandeling.

  4. Wordt een implantaat vergoed door mijn zorgverzekering?

    Reacties uitgeschakeld voor Wordt een implantaat vergoed door mijn zorgverzekering?

    Of een implantaat vergoed wordt door de zorgverzekering is afhankelijk van uw gebitssituatie en uw tandartsverzekering.

    Er wordt onderscheid gemaakt in twee groepen:

    1. U heeft nog eigen tanden en kiezen in de kaak

    Indien u een tand of kies wilt vervangen door een kroon of brug op implantaten kunt u (deels) vergoeding krijgen vanuit een aanvullende tandartsverzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van uw verzekering. In uw polisvoorwaarden staat waar u recht op heeft. Omnimed hanteert de zogenoemde UPT codes (tandartscodes) om de behandeling te declareren.

    Het vervangen van een tand of kies vanuit de basisverzekering wordt alleen in zeer specifieke gevallen vergoed. Bijvoorbeeld bij patiënten die een tumor in de mond hebben gehad, of bestraald zijn in het gezicht, waardoor zij geen gedeeltelijk kunstgebit kunnen verdragen. Ook patiënten die bekend zijn met oligodontie (een aangeboren afwijkingen waarbij een groot deel van de tanden en kiezen niet is aangelegd) kunnen in aanmerking komen voor vergoeding vanuit de basisverzekering.

    In de meeste gevallen is er dus geen recht op vergoeding van implantologie vanuit de basisverzekering. Tijdens het eerste consult zullen we dit met u bespreken en u een kostenoverzicht geven van het behandelplan. 

    2. U heeft geen eigen tanden of kiezen meer in de kaak en heeft een kunstgebit.

    Alleen wanneer u volledig tandeloos bent, uw kaak geslonken is en uw kunstgebit los zit, dan kan het zijn dat u recht heeft op vergoeding vanuit de basisverzekering voor implantaten ten behoeve van een klikgebit. 

    De verzekeraar heeft een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor vergoeding. Bij het eerste consult zal besproken worden of u hier mogelijk voor in aanmerking komt. Indien u mogelijk recht hebt op vergoeding zullen wij na de eerste afspraak (het consult) een aanvraag voor vergoeding indienen bij uw verzekering. Uw verzekering bepaalt vervolgens of u recht hebt op vergoeding.
    Wanneer u vergoeding krijgt voor de behandeling vanuit de basisverzekering, betaalt u wel een eigen bijdrage voor het maken van prothese en u betaalt uw eigen risico. 

    Indien uw verzekeraar aangeeft dat u geen recht hebt op vergoeding vanuit de basisverzekering is het mogelijk om de behandeling zelf te betalen indien u toch behandeling wenst. Wij zullen dan een gespecificeerde kostenbegroting voor u maken.

  5. Ontvang ik altijd een begroting?

    Reacties uitgeschakeld voor Ontvang ik altijd een begroting?

    Ja, na het eerste consult ontvangt u van ons altijd een begroting van het behandeltraject bij Omnimed.

    De totale behandeling bestaat uit twee delen: het plaatsen van het implantaat en het maken van kroon, brug of prothese. Wij bespreken graag met u welk deel van de behandeling bij Omnimed wordt uitgevoerd en welk deel uw tandarts zelf doet.

    U ontvangt vervolgens de begroting voor de behandeling die bij Omnimed plaatsvindt. Indien uw eigen tandarts de kroon, brug of prothese maakt kunt u bij uw eigen tandarts de begroting voor dat deel van de behandeling opvragen.

  6. Kan ik bij Omnimed terecht voor een reguliere tandartscontrole?

    Reacties uitgeschakeld voor Kan ik bij Omnimed terecht voor een reguliere tandartscontrole?

    Nee, dit kan niet. Omnimed is geen tandartspraktijk maar een gespecialiseerde verwijspraktijk voor kaakchirurgie en implantologie. Alleen wanneer u bij Omnimed een prothese heeft gekregen, met of zonder implantaten, kunt u bij ons onder controle blijven. 

  7. Wordt het implantaat tijdens het eerste consult direct geplaatst?

    Reacties uitgeschakeld voor Wordt het implantaat tijdens het eerste consult direct geplaatst?

    Bij het eerste consult wordt samen met u een passend behandelplan opgesteld, zie hiervoor Consult.

    De voor- en nadelen worden met u besproken net als de kosten van de behandeling. Indien u akkoord gaat met het behandelvoorstel wordt in principe tijdens een vervolgafspraak het implantaat geplaatst. 

    Sommige patiënten willen graag direct behandeld worden, bijvoorbeeld in verband met klachten of in verband met vrij vragen van werk. Indien u dit telefonisch bij ons aangeeft bij het inplannen van de afspraak, zullen wij ons best doen om dit voor u mogelijk te maken.

  8. Wat zijn de kosten van een eerste consult?

    Reacties uitgeschakeld voor Wat zijn de kosten van een eerste consult?

    We brengen een eerste consult in rekening (bedrag €120,09, code J011). Daarnaast worden eventuele röntgenfoto’s in rekening gebracht. Dit betreft mogelijk een kaakoverzichtsfoto (bedrag €84,48, code X21) of een detailopname van de tanden of kiezen (bedrag €19,71, code X10). Een zeer enkele keer is het nodig om een 3D scan te maken (een cone beam CT scan), de kosten daarvan bedragen € 239,36, code X25).